Van Kingston naar Quebec - Reisverslag uit Tadoussac, Canada van Rola Berkhout - WaarBenJij.nu Van Kingston naar Quebec - Reisverslag uit Tadoussac, Canada van Rola Berkhout - WaarBenJij.nu

Van Kingston naar Quebec

Door: Rola Berkhout

Blijf op de hoogte en volg Rola

03 September 2019 | Canada, Tadoussac

31 augustus:
Kingston, ook wel genoemd " Limestone City" ( Kalksteen stad) door het grote aantal historische gebouwen uit kalksteen. Tevens de toegangspoort naar Thousand Islands. Het is een van de oudste steden van Canada. Het centrum van de stad herbergt prachtige gebouwen met Victoriaanse architectuur. Kingston was de eerste hoofdstad van Canada van 1841 tot 1844 en een belangrijke militaire stad vanwege zijn strategische ligging tussen de St. Lawrence rivier, Lake Otario en het Rideau Canal.
Vanmorgen vanuit Kingston naar Rockport gereden over de Thousand Islands parkway. Aldaar hadden wij een Thousand Islands cruise geboekt voor 1 uur. Onderweg het leuke plaatsje Gananoque bekeken. In Rockport richting haven gereden en gekeken waar we moesten zijn. Om 13.00 uur zou de boot vertrekken. Nog tijd genoeg om even een kijkje te nemen in Rockport zelf en een bakkie koffie te nuttigen met een, jawel, grote muffin. De cruise voer ons langs allerlei kleine eilandjes waar imposante huizen op gebouwd zijn. Deze eilanden zijn sinds lange tijd een recreatiegebied voor zeer vermogende personen. Dat is ook wel te zien het ene huis is nog groter en mooier dan het andere. De indrukwekkendste is het onvoltooide miljonairshuis op Heart island, "Boldt Castle" . Dit eiland ligt op Amerikaans grondgebied en je hebt dus je paspoort nodig om toegang tot dit eiland te krijgen. We hadden wel ons paspoort meegenomen maar een stop voor dit eiland zat niet inbegrepen in onze cruise. Evengoed was het prachtig om te zien vanaf de boot. George Boldt, eigenaar van het Waldorf-Astoria hotel in New York begon in 1898 met de bouw van dit kasteel speciaal voor zijn liefhebbende vrouw. Hij beschouwde haar als zijn prinses. Hij wilde het kasteel op Valentijnsdag aan haar presenteren als eerbetoon van zijn liefde voor haar. Vier jaar later was de bouw van het "zomerhuis" bijna klaar toen zijn vrouw, Louise, plotseling stierf. George hart was zo gebroken dat hij direct opdracht gaf om de bouw van het kasteel stop te zetten. Het kasteel zou nooit voltooid worden omdat hij niet over de dood van zijn vrouw heen kwam. Na het overlijden van zijn vrouw is George nooit meer op het eiland geweest. Er is nu een uitvoerige restauratie gaande om dit stukje eiland geschiedenis te behouden.
Weer aan wal bezochten we nog even een leuk klein kerkje in Rockport. Op de terugweg richting Kingston deden we " Fort Henry " aan. Het oorspronkelijke fort werd gebouwd tijdens de oorlog van 1812 om Kingston te beschermen tegen een mogelijke Amerikaanse aanval. Het fort werd in de jaren 1830 vervangen door een veel grotere constructie om de marinewerf te beschermen. In 1930 is het volledig gerestaureerd. Staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO en biedt een grote wapen en kostuum collectie aan. Er werd in originele kledij de situatie van toen nagebootst. Leuk om te zien. Vanaf het Fort had je een mooi zicht op Kingston en omgeving. Terug in Kingston nog even genieten van al het moois wat deze stad te bieden heeft en tevens een leuk restaurant voor de avond uitgezocht.
1 september:
We verlaten vandaag Kingston en reizen verder naar Quebec. Weer een behoorlijke rit van 550 km. Om 8.00 uur vertrokken we en kwamen om 14.00 aan in ons hotel in Quebec. Onze kamer was nog niet klaar. Direct maar door naar de stad. We namen de bus vanaf het hotel. Na een goede 20 min. hobbelen bereikten wij Old Town. Een prachtige ommuurde stad op de top van de heuvel welke ook op de werelderfgoedlijst staat van UNESCO. Quebec City is de hoofdstad van de provincie Quebec en bezit honderden historische bezienswaardigheden. De overgrote meerderheid is hier Franstalig. De mensen zijn er trots op hun eigen taal en cultuur en proberen die zoveel mogelijk te beschermen.
Een bruisend centrum met veel muziek en dans op straat verwelkomde ons. Chateau Frontenac is een groot 5 sterrenhotel en een van de bekendste bezienswaardigheden. Dankzij de ligging op een hoge rots biedt het hotel een weids uitzicht vanaf het "Terasse Dufferin" voor het Chateau op de stad en op de Saint Lawrencerivier. We hebben helaas maar weinig tijd om alles te kunnen zien van Quebec. We hopen over 2 dagen nog een gedeelte te kunnen bekijken. Dan komen we hier namelijk weer voor 1 nacht terug. Het is een geweldige stad waar je uren in kan doorbrengen.

• 03 September 2019 - 07:12

Nathalie Berkhout:

Klinkt als een druk schema! Maar wel heel mooi! Geniet!

• 03 September 2019 - 15:58

Liesbeth:

Dan heb je nog iets om op te verheugen als je terugkeert