Van Lake Louise naar Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Rola Berkhout - WaarBenJij.nu Van Lake Louise naar Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Rola Berkhout - WaarBenJij.nu

Van Lake Louise naar Jasper

Door: Rola Berkhout

Blijf op de hoogte en volg Rola

11 September 2019 | Canada, Jasper Park Lodge

9 september:
We verlaten Lake Louise en gaan even later The Icefields Parkway op. Deze weg wordt omschreven als een van de mooiste bergwegen ter wereld. Langs deze weg kom je prachtige view points tegen en trails. Wij genoten van view points op de Crowfoot Glacier en de Bow Glacier en maakte mooie trails naar o.a. het Bow Lake, en het Peyto Lake gelegen in de Mistaya River Valley. Het Peyto meer heeft een prachtige turquoise kleur en steekt qua schoonheid de loef af met Lake Louise. Vervolgens liepen we een korte trail naar de Silverhorn Creek en Waterfowl Lakes en naar de Mistaya Canyon, prachtig om te zien hoe het water zich hier door de canyon perst. De weg loopt verder door de vallei van de Mistaya ( wat Grizzly betekent) en volgt daarna het netwerk van zijriviertjes van de North Saskatchewan naar de top van de Rockies.
Wat een geweldige route is dit. Elke trail welke wij hebben gelopen kent zijn eigen schoonheid. Een ongekende variatie van natuur wat je hier aantreft met als omlijsting de majestieuze Rocky Mountains. In één woord geweldig. Aan het eind van deze mooie dag bereikten we onze volgende verblijfplaats "The Crossing Resort". Dit is ook het enige wat hier staat in the middle of nowhere. Wij gaan hier ook een beetje terug in de tijd. Wifi is niet standaard. Voor 10 dollar kan je er wel gebruik van maken maar ze gaven al aan dat het signaal slecht is. Dan maar even geen Wifi, is ook niet erg. Wel even via de gastencomputer onze kinderen laten weten dat wij vandaag niet bereikbaar zijn. Morgen vertrekken we naar Jasper 154 km verderop. Daar zullen we wel weer bereik hebben. Ons diner moesten we noodgedwongen in het restaurant van het Resort nuttigen omdat er verder niets in de buurt was. We hebben heerlijk gegeten.
10 september:
Vandaag, op naar Jasper voor de volgende 2 nachten. We vervolgden onze weg middels de Ice Fields Highway, het 2e gedeelte en tevens laatste stuk van deze prachtige weg. Bij Parker Ridge besloten we de trail te lopen naar een uitzicht op de Saskatchewan gletsjer. Dit bleek een stevige ochtendwandeling te zijn. Op grote hoogte zo'n klim gaat het normale ademhalen over in hijgen als een paard. Maar goed, na een pittige klimpartij van een uurtje werden we beloond met een prachtig zicht op de gletsjer. Een eindje verderop kwamen we aan bij de Athabasca gletsjer. Ook die wilden we van dichtbij bekijken, dus maar weer een klimpartij. Weliswaar niet zo lang en steil maar intussen begonnen onze kuiten toch wel een beetje te protesteren. Bij deze gletsjer was door bordjes aangegeven hoe ook deze in de loop van de jaren geslonken is. De verandering van de natuur is ook hier zichtbaar. Maar bij deze gletsjer wordt ook duidelijk dat de mens er mede schuldig aan is. Er worden naar deze gletsjer tours georganiseerd waarbij je met een bus de gletsjer op gaat en aldaar een wandeling maakt. Wij hebben eens even staan kijken, maar er gaan behoorlijk veel bussen achter elkaar de gletsjer op. Het lijkt wel een autosnelweg. Zonde van dit mooie stuk natuur. Met verbazing zien we hier ook dat er veel toeristen zijn die zich niet aan de regels kunnen houden en over de afzetting heen de gletsjer opgaan terwijl er toch duidelijk staat aangegeven dat dat verboden is. Zijn dit dan allemaal analfabeten? Een stukje verderop kwamen we bij de Sunwapta Falls aan. Het water perst zich met een geweldige kracht door een kloof. We vervolgen onze weg en kwamen aan bij de Athabasca Falls. Ook hier was door het water een enorme kloof ontstaan. Prachtig om te zien. Tot slot bereikte we aan het einde van de middag de plaats Jasper en checkte in bij ons hotel. Omdat we behalve een paar geiten, een hert, een wolf (waarschijnlijk) en een paar eekhoorntjes nog steeds geen beer, eland ed hebben gezien besloten we een wildtour te boeken. Je kan immers Canada niet verlaten zonder een beer in het echt gezien te hebben. Dat boeken kon volgens de folder online. We kozen voor de ochtendtour want dan zijn de beesten nog actief, mits ze ochtend dieren zijn natuurlijk. Hi Hi. We gaan ervan uit van wel. Dat boeken had nog wel wat voeten in aarde, de site werkte niet mee. Na enkele malen lukte dit ons uiteindelijk toch. Nu nog maar even het dorp in. Je kwamen een leuk restaurant tegen met een goed uitziende menukaart. Daar hebben we heerlijk gegeten. Kortom het was wederom een prachtige dag met een zonnetje.

• 12 September 2019 - 08:20

Claudia:

Prachtige reis maken jullie....komt mij allemaal bekend voor. Veel plezier en goed weer verder