Eerste dagen in West Canada - Reisverslag uit Canmore, Canada van Rola Berkhout - WaarBenJij.nu Eerste dagen in West Canada - Reisverslag uit Canmore, Canada van Rola Berkhout - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in West Canada

Door: Rola Berkhout

Blijf op de hoogte en volg Rola

09 September 2019 | Canada, Canmore

september
Ja vakantie of niet. Om 4 uur vanmorgen ging de wekker. Nadat we hadden uitgecheckt gingen we richting vliegveld. Daar aangekomen leverde wij onze auto in en namen onze vlucht naar Calgary om 7.00 uur. Tijdens deze vlucht van 4 uur kwamen we ook in een andere tijdzone terecht en zodoende kwamen we 9.15 uur plaatselijke tijd aan in Calgary.
Nu lopen we dus 8 uur voor op Nederlandse tijd. Nog even de huurauto ophalen en dan kunnen we op weg naar Canmore. Dat ophalen nam helaas wat meer tijd in beslag. Er bleek op ons formulier te staan dat wij om 11.24 uur onze auto zouden ophalen. Wij waren 1 1/2 uur te vroeg en ze hadden nog geen auto klaarstaan. Balen dus. Er zat niets anders op dan te wachten.
Intussen wel even Fox laten weten dat hier iets niet klopt. Eindelijk konden we op pad met een echte stoere Jeep. Na het verlaten van Calgary zagen we in de verte de Rock Mountains al opdoemen. Wat een ander landschap dan in Oost Canada. Onze volgende verbijfplaats is Canmore zo'n 120 km verwijderd van Calgary. Intussen genieten van de prachtige omgeving.
Canmore ligt net buiten het Nationaal Park van Canada. Hier komen in grote getalen beren, herten, wolven, vossen en andere dieren voor. De komende dagen verblijven wij ook in het park en hopen natuurlijk veel van deze prachtige dieren te zien. Nadat wij onze bagage gedropt hadden in onze kamer gingen wij op pad. Onderweg was de planning om in Molrey het Chinikal Culturele Centre te bezoeken. Echter dit waren wij helemaal vergeten. Daarom toch maar een klein stukje terug gereden. . In de avond heerlijk gegeten in het hotel.
7 september
Vandaag het Banff Nationaal Park in. We besloten om eerst het gletsjer meer Minnewanka te bekijken. Een prachtig gezicht tussen de hoge bergen van de Rock Mountains. Op de terugweg kwamen we een groep geiten tegen die langs de kant stonden te grazen. Daarna een wandeling gemaakt bij Cascade Ponds, een stromende beek door een prachtig natuurgebied.
Verder naar Mountain tunnel en daarna het plaatje Banff bezocht. Een gezellig maar zeer toeristisch plaatsje. In het dorp werden we verrast door een hert wat de weg overstak. In een gezellige pub hebben we de lunch gebruikt. Daarna richting Cave & Basin gereden. We hadden geen idee wat het was. Het bleek een moerasgebied te zijn. Aldaar een wandeling gemaakt. De diverse moerasplanten gaven een mooi kleurig effect. Er was ook een vogel observatiehut, maar de vogels waren ver te zoeken, helaas. Omdat het helder en zonnig weer was besloten we richting de Gondola te rijden. Deze bracht ons op grote hoogte van 2290 meter voor een spectaculair uitzicht op Banff en de Rocky Mountains. Nadat we weer veilig beneden waren aangekomen zochten we wat stillere wegen op in de hoop een beer te kunnen spotten. Helaas vandaag niet gelukt. Al met al een mooie dag en genoten van deze geweldige natuur.
8 september
De weersvoorspelling gaf voor vandaag regen op. Het was wel bewolkt maar de temperatuur was goed en het was droog.
Na en heerlijk ontbijt verlieten we het Coast Canmore hotel om op weg te gaan naar Lake Louise, onze volgende verbijfplaats. De afstand was maar 59 km dus alle tijd om onderweg het een en ander te ondernemen en natuurlijk proberen een beer te spotten. Net buiten Banff verlieten we de Trans-Canada Highway en vervolgden verder onze weg op de Bow Valley Parkway. Langs deze weg kom je vele view points tegen om van prachtige vergezichten te genieten en mooie plaatjes te schieten. Johnston Canyon, wordt beschreven als een van de mooiste trails in het nationaal park, reden dus om dit te checken. En inderdaad, een stevige wandeling voerde ons door een geweldig natuurgebied naar een waterval. We vervolgden verder onze weg en na nog enkele stops kwamen we aan in Lake Louise. Het was nog te vroeg om in te checken en besloten vast het dorp te bekijken. Nu daar waren we snel klaar mee. Het dorp zelf bestaat uit de Lake Louise Inn ( ons hotel ) en een klein shopping centre, klein stationnetje en een restaurant en natuurlijk Lake Louise. Gelegen aan de voet van de Victoria gletsjer. Aan de rand van het meer staat het luxe hotel "Fairmont Chateau Lake Louise". Hoezo chateau, wij stellen ons hier toch iets anders bij voor dan dit oerlelijke hotel. Jammer dit verstoort deze mooie omgeving. Het Morain Lake , een kleiner meer, konden we niet bereiken want de parkeerplaats was vol en daardoor was de weg afgesloten. Het was inmiddels
tijd om richting hotel te gaan en ons op te knappen voor het diner. Al met al weer een prachtige dag met af en toe een zonnetje.

• 10 September 2019 - 09:44

Claudia Und Jaap:

Wat een geweldige reis weer. Zo herkenbaar al die punten. Geweldig mooi daar. En Rola: je had schrijfster moeten worden