Van Quebec naar Montreal - Reisverslag uit Montréal-Ouest, Canada van Rola Berkhout - WaarBenJij.nu Van Quebec naar Montreal - Reisverslag uit Montréal-Ouest, Canada van Rola Berkhout - WaarBenJij.nu

Van Quebec naar Montreal

Door: Rola Berkhout

Blijf op de hoogte en volg Rola

06 September 2019 | Canada, Montréal-Ouest

2 september:
Het mooie weer laat ons vandaag in de steek. Het was grijs, grauw en het regent. Onze volgende verblijfplaats is Tadoussac. De route van 220 km loopt langs de rivier St. Lawrence en belooft een prachtige toer te worden. Deze regio werd door UNESCO tot World Biosphere benoemd, het is een van de mooiste in Quebec. De heuvelachtige landschappen zijn ontstaan door de verschillende ijstijden en ook door de meteoriet inslag (de krater van Charlevoix) ongeveer 400 jaar geleden. Helaas bleef het onderweg regenen en kwamen we regelmatig in de mist terecht. Kortom weinig van de route gezien. Om Tadoussac te bereiken moesten we nog wel even met de veerpont over de rivier Saguenay. Bij aankomst was het gelukkig droog en konden we na de check-in in het prachtige hotel Tadoussac ( uit 1864) het dorpje in. We brachten een bezoek aan het oudste houten kerkje van Noord Amerika, de "Petite Chapelle de Tadoussac" uit 1647. Achter het altaar was een klein museumpje ingericht. En het " Poste
de Traite Chauvin", een replica van de eerste handelspost op de noord oever van de St. Lawrence rivier. Er zit nu een klein museum in over de beverpels en de bonthandel. Het walvismuseum hebben we maar gelaten voor wat het was. Door de jaren heen hebben wij al veel informatie over walvissen opgedaan dat dit ons overbodig leek. Tadoussac ligt in de regio Charlevoix en is gelegen op de plek waar de Saguenay-rivier in de majestieuze Saint-Lawrence rivier uitmondt. Door de menging van het warme, zoete water van de Saguenay en het koude zoute water van de St. Lawrence komt er veel krill voor. Krill vormt voedsel voor de walvissen. Tadoussac is dan ook de perfecte locatie om walvissen te spotten. Dit staat dan ook voor morgen op de planning. 'Avonds heerlijk gegeten in het restaurant van het hotel. Best prijzig maar erg goed en lekker.
3 september:
Vandaag begroette ons een heerlijk ochtend zonnetje met een helder blauwe lucht. Goed weer dus voor het walvisspotten. Ze lieten zich in grote getalen zien. Het blijft wel een uitdaging om deze walvissen goed op de foto of film te krijgen. Maar het is ons toch aardig gelukt. Elke keer weer erg fascinerend om te zien.
Na deze toer vertrokken we weer richting Quebec. Nu met heerlijk weer en konden we onderweg van de mooie omgeving genieten. Het was inmiddels over vijven eer dat wij bij het hotel in Quebec aankwamen. We hadden beiden weinig puf meer om de bus te nemen naar de stad en besloten ons diner te nuttigen in de bistro van het hotel en even onze rust te pakken.
4 september:
Vanmorgen kwam de regen weer met bakken uit de hemel maar op het moment van vertrek richting Montreal was het gelukig droog. Dat rijdt toch wel een stuk prettiger. Gewoonte getrouw luisterde we gewillig naar Truus, ons tom tommetje, en namen de brug over de St. Lawrence rivier en kwamen op de autoroute uit. Oh, maar dat was eigenlijk niet onze bedoeling. We wilden de weg langs de rivier volgen en wel aan de andere kant van de rivier. Helaas, volgens de kaart ligt de eerstvolgende brug zo'n 100 km verderop. Dan maar de eerstvolgende mogelijkheid pakken om aan deze kant langs de rivier te rijden. Met deze route komen we door leuke dorpjes heen en is wat leuker om te rijden. In Montreal aangekomen koste het ons even wat moeite om het hotel te vinden. Truus leidde ons wel naar de juiste straat maar het punt waar volgens haar ons hotel moest zijn klopte niet. De nummering kwam ook niet overeen. Maar even de auto aan de kant gezet, ook een uitdaging midden in de stad. Ik ben maar een gebouw binnen gestapt om het te vragen. Helaas deze meneer wist het ook niet. Dan maar een voorbijganger gevraagd. Volgens hem was het een stuk verderop. En inderdaad verderop vonden we het hotel. We kregen een kamer toegewezen met 2 enkele bedden en erg klein. Hmm dachten wij, dit kan niet kloppen. En inderdaad belde de receptie dat dit een vergissing was. We kregen een andere kamer, wel ruimer dan de vorige en met een 2 persoonsbed. Nou ja, zeg maar een twijfelaartje. Dat wordt lekker knus dus. Nadat we ons hadden geïnstalleerd zijn we richting het oude centrum gelopen. Montreal is gelegen op een eiland in de Saint Lawrence rivier en is de grootste stad in de provincie Quebec en na Parijs de grootste franstalige stad ter wereld. Het oude 17e en 18e eeuwse charmante stadsgedeelte aan de oevers van de rivier was ooit een vestingstad. Nu zijn er talrijke restaurants en boetiekjes. Het oude centrum oogt erg gezellig. Wandelpromemades zijn voorzien van mooie en fleurige bloembakken. Wel jammer dat er heel veel werkzaamheden aan gebouwen en straten wordt uitgevoerd. Dat oogt wat minder. Voor de grote Basiliek prijkte een enorme hijskraan. Tja, hoe krijg je dan deze prachtige Basiliek op de foto? Niet dus, of half. Helaas niets aan te doen. Na even wat rondgelopen te hebben kregen we toch wel trek en zochten een leuk restaurantje op. De keuze viel op "Jardin Nelson". Deze bleek over een prachtig aangelegde binnentuin te beschikken met live muziek. Heerlijk gegeten.
5 september
Vandaag eerst richting het Olympische stadion met de metro. In 1976 zijn hier de zomerspelen gehouden. Er liep een funicular omhoog langs de toren van het grote stadion. We besloten hiermee naar boven te gaan vanwaar je een prachtig zicht had over de stad en op het voetbalstadion. Weer beneden probeerde we nog een kijkje te nemen in het grote Olympische Stadion maar dat kon helaas niet. Wel kon je het olympisch zwembad van bovenaf zien. Het viel ons dan ook een beetje tegen, kortom we hadden er meer van verwacht. Terug naar het oude centrum voor een bezoek aan de gigantische Neo-gotische Notre-Dame Basiliek. Een prachtige Basiliek waar we even rustig hebben rondgekeken en gezeten. Bert had intussen ergens gelezen van een orgelconcert dat vandaag zou plaatsvinden. Dit bleek om 14.30 uur te zijn. We besloten later nog even binnen te stappen. En eerst een terrasje gezocht om iets te eten. Toen we terug kwamen bleek eindelijk de grote hijskraan weg te zijn en konden we eindelijk onze foto's maken. Nog even voor Bert naar binnen voor het orgelconcert. Nou dat klinkt prachtig mooi. Wat een geweldige akoestiek. De Rue Sainte-Catherine werd ook aanbevolen als een gezellige winkelstraat. Van daaruit konden we de "Underground City" in. Dit ondergronds netwerk verbintenis metrostops, supermarkten en andere attracties. Mooi ingericht en twee lagen ondergronds met luxe winkels en promenades. Helaas onze tijd zit er weer bijna op in Montreal. Nog even ons opfrissen in het hotel voor het avondeten in de oude stad. Vanavond vroeg naar bed. Morgenochtend om 7.00 uur vliegen we naar Calgary in West Canada voor het 2e gedeelte van onze reis.

• 06 September 2019 - 08:04

Dick En Lijdie:

Het weer lijkt bij jullie een beetje op dat van ons. Af en toe wat zon afgewisseld met buien. Maar wat prachtig dat orgelconcert in de kathedraal. Schitterend, nog bedankt voor het filmpje. Ik, Lijdie wat minder, heb er van genoten. Prachtig voor als het weer het eens af laat weten. Geniet lekker verder. Gr.Lijdie en Dick